Fietsen voor je gezondheid

 

Fietsen is nog nooit zo veel aangemoedigd en gepromoot als in deze tegenwoordige tijd. Ondanks Nederland er om bekend staat dat hier veel gefietst wordt, zijn er toch ook genoeg (of te veel) mensen die sneller geneigd zijn om de auto te pakken. Zonde. Fietsen heeft namelijk zo veel voordelen, vooral voor je gezondheid.

 

Gezond en gemakkelijk afvallen

In deze tijd waarin er zoveel lekkers te eten is en het zo gemakkelijk te verkrijgen is, hebben veel mensen overgewicht of lijden ze aan obesitas. Om dit te voorkomen is het goed om aan de lijn te denken maar is het ook belangrijk om niet te vergeten hoe belangrijk beweging voor je is. Is jouw excuus dat je er simpelweg geen tijd voor hebt? Vaak is het alleen een kwestie van het aanpassen van je dagelijkse bezigheden. Fietsen hoeft echt niet langer te duren dan de auto, vaak gaat het maar om enkele minuten. Het is echter de gewoonte om ‘even snel’ de auto te pakken. Verander je gewoontepatroon en pak lekker de fiets. Zorg er voor dat je op gewicht blijft of dat je op een simpele manier de kilo’s weer kwijt raakt.

 

Nooit meer ziek

Fietsen verbetert je weerstand. Je bent meer buiten en je spant je meer in. Pak de fiets om aan je weerstand te werken want het werkt echt. Door te sporten en te bewegen verhoog je automatisch je weerstand waardoor je beter bestand bent tegen bacteriën en virussen. Maak je er geen zorgen over dat je nu elke dag kilometers moet gaan fietsen, als je er een gewoonte van maakte is 20-30 minuten fietsen per dag al genoeg. Zorg goed voor jezelf en je lichaam en pak lekker de fiets.

 

Van fietsen blijf je jong

Zo simpel en zo mooi als het klinkt, zo is het ook. Niet alles in het leven hoeft moeilijk te zijn of moeite te kosten. De meeste dingen zijn juist heel simpel maar wordt daarom niet gelooft. Toch is het echt zo dat je van fietsen jonger blijft. Wie regelmatig beweegt, behoedt zichzelf ziekten en aandoeningen zoals een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Ben je deze ziekten en aandoeningen voor, dan zal je lichaam jong en jeugdig blijven. Fietsen dus!

 

 

 

Afvallen zonder dieet door te sporten

Meer dan de helft van alle Nederlanders heeft vandaag de dag last van overgewicht. Mensen melden zich hierdoor massaal aan bij de sportschool om de overtollige kilo’s kwijt te raken. Vooral aan het begin van het jaar is het weer erg druk bij de vele sportscholen in Nederland. Op zich een slimme keuze, maar afvallen in de sportschool gaat niet vanzelf. Het is belangrijk om goede begeleiding te krijgen en op de juiste manier te trainen.

Om af te vallen is het belangrijk dat je niet alleen maar aan cardio-, maar ook aan krachttraining doet. Krachttraining is namelijk niet alleen voor mensen die gespierd willen worden, maar ook voor mensen die graag af willen vallen. Door krachttraining bouw je spierweefsel op wat er voor zorgt dat je lichaam meer energie verbruikt en dus meer calorieën verbrand. Het voordeel hiervan is dat je spieren ook blijven werken als je rust, waardoor je (zelfs als je niet actief bezig ben) ook vet verbrand.

Cardio is ook een belangrijk onderdeel van het afvallen. Cardio training kan je in de sportschool op verschillende manieren doen: loopband, crosstrainer, fiets of door te roeien. Om ook daadwerkelijk af te vallen is het van belang dat je cardio-training minstens 20 minuten duurt, dat is namelijk het punt dat je lichaam ook vet gaat verbranden. Wanneer je cardio en krachttraining gaat combineren is het verstandig om eerst de krachttraining te doen, van ongeveer 40 minuten en daarna de cardio training. Op deze manier heeft je lichaam geen andere keuze dan vetbranden en zo zal je dus sneller afvallen.

Kiezen voor de fiets

Het is natuurlijk ironisch dat veel mensen met de auto naar de sportschool gaan om hier uiteindelijk een half uur op de hometrainer of crosstrainer te zitten. Je kunt natuurlijk ook zelf gaan fietsen in de buitenlucht. Dat is ten eerste op de lange termijn goedkoper en bovendien is het vaak ook leuker om in de buitenlucht te sporten. Een half uur op een hometrainer sporten is vaak redelijk saai, omdat je je niet verplaatst. Op de fiets in de buitenlucht verplaats je je continu en zie je telkens een andere omgeving. Om echt goed af te vallen zul je ook veel langer dan een half uur moeten fietsen. Op een racefiets zit je met gemak een paar uur en uiteindelijk is dat dus veel effectiever.

 

Gebruiksdoeleinden fiets

Gebruiksdoeleinden fiets

Dat Nederland een echt fietsland is weet ieder Nederlander wel. Maar waarvoor worden fietsen zoal gebruikt? In dit artikel bespreken we de voornaamste redenen waarom de fiets gebruikt wordt. Voordat u een nieuwe fiets aanschaft is het goed om er nog eens over na te denken waar u de fiets voor gaat gebruiken. Niet alle fietsen zijn namelijk geschikt voor alle doeleinden.

Woon-werkverkeer

Wanneer u binnen een afstand tot 20 kilmeter van uw werk woont kan voor het woon-werkverkeer een eenvoudige stadsfiets voldoen. Voor een erg korte afstand is een oude “omafiets” zonder versnellingen al voldoende. Bij een langere afstand zijn versnellingen en een handrem echter wel aan te raden.
Wanneer de afstand hoger is dan 20 kilometer per dag is het zeker aan te raden om te gaan kijken naar een fiets met wat meer comfort. Daarom is het verstandig om meerdere modellen uit te proberen zodat u kunt ondervinden wat voor u het beste werkt.

Recreatief

Wanneer u slechts af en toe de fiets gebruikt is een relatief eenvoudige stadsfiets voldoende voor u. Denk er wel aan dat u een stevige fiets koopt voor het geval u boodschappen etc. mee moet nemen op de fiets.

Kinderen vervoeren

Wanneer uw kinderen mee neemt op de fiets moet uw fiets stevig en veilig zijn. Een degelijke stadsfiets is hiervoor geschikt. Met één kind voor- en één achterop is een terugtraprem namelijk niet veilig genoeg.

Mountainbiken

Wanneer u een fiets zoekt om mee door de bossen te racen dient u op zoek te gaan naar een mountainbike. Traditioneel gezien hebben de banden van een mountainbike een diameter van zo’n 66 cm met veel profiel en beschikken de fietsen over veel vering in het frame.
Meer informatie over mountainbikes kunt u nalezen op de volgende pagina van de website fietsnl.nl.

 

Mountainbike en het ontstaan

De mountainbike ook wel de terreinfiets genoemd is een fiets welke ontwikkeld is voor alle terreinen (all terrain bicycle). Deze terreinfiets is gemaakt om off road te rijden zoals onverharde wegen, paden en bossen. De mountainbike kan deze terreinen goed aan door de brede banden en het hoge profiel wat ze op de band hebben zitten. Door het ruige terrein, veelal bossen en heide hebben de armen en rug het zwaar te verduren. Om de belasting op de armen en rug te verminderen begonnen er in de jaren 90 steeds meer fietsen met vering op te duiken. De fiets kan voorvering hebben en achtervering hebben. De voorvering zorgt voor meer stabiliteit tijdens het fietsen. De achtervering veroorzaakt een deel kracht verlies door het buigen van het frame, deze achtervering ontziet wel de rug van de nodige trillingen.

De geschiedenis van de mountainbike

Mountainbiken is ontstaan in de jaren 60 en 70 van de 20e eeuw in Californië. De mountainbike was toen nog niet voor handen. Mensen die met een fiets de bossen in gingen hadden deze zelf in elkaar gezet. In de eind jaren 70 begin jaren 80 is de mountainbike pas omarmd door de machinale fiets producenten. Deze productie zorgde ervoor dat de mountainbikes een stuk lichter waren dan hun voorgangers veelal door het gebruik van lichtgewichtsmaterialen. De eerste modellen waren eigenlijk gewoon straatfietsen met bredere framen en banden. Het stuur was lichtjes gebogen zoals in die tijd bij een racefiets.

De toekomst van de mountainbike

De mountainbike heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen. De mountainbike is een goed alternatief als wielrenners in de winter niet buiten rijden, dan kunnen deze door blijven trainen in de bossen op een mountainbike. Daarnaast is het buiten bewegen steeds populairder aan het worden door ons steeds druk wordende leven.
De mountainbike zal in de komende jaren een groei kennen in beoefenaars echter zal de gemiddelde mountainbiker minder fanatiek worden.
Hierdoor zal ook de verkoop van fietsen met achtervering toenemen.

 

 

Actieve vakanties met kinderen

Actieve vakanties zijn momenteel erg in trek. Ook als je een gezin met kinderen hebt kan het erg leuk zijn om een actieve vakantie te houden. Actieve vakanties met kinderen zijn er in alle soorten en maten. Er zijn diverse activiteiten die in de vakantie met de kinderen ondernomen kunnen worden. Hieronder volgen enkele voorbeelden van activiteiten die ook met kinderen goed uit te voeren zijn tijdens je vakantie:

  • Indoor Skydiven
  • Karten
  • Wandklimmen
  • Avonturenparcours
  • (Mini) Golfen
  • Wandelen
  • Trektochten
  • Bergbeklimmen
  • Fietsen
  • Boogschieten
  • Skivakanties
  • Raften

Een van de gebieden waar het goed mogelijk is om actieve vakanties met (en ook zonder) kinderen te vieren is in de Pyreneeën. Bij reisaanbieders als Chilloutdoor worden veel activiteiten voor zowel volwassenen als kinderen aangeboden. Vanzelfsprekend zijn niet alle activiteiten geschikt voor de kleinere kinderen, maar ook met de kleinste kunt u bijvoorbeeld gaan wandelen of fietsen. De bij Chilloutdoor mogelijke outdoor activiteiten in de Pyreneeën zijn onder andere:

  • Canyoning
  • Bergwandelen
  • Raften
  • Mountainbiken
  • Kajakken
  • Wielrennen
  • E-biken
  • Skiën
  • Snowboarden
  • Rotsklimmen
  • Bergbeklimmen
  • Langlaufen
  • Toerskiën

Award

Op de vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht wordt jaarlijks bekendgemaakt welke reisorganisatie de winnaar is van de Kids Vakantieaanbieder van het Jaar Award. Deze Award wordt uitgereikt aan de reisorganisatie die – volgens een vakkundige jury van reiservaringsdeskundige kinderen en ouders – het meest kindvriendelijk is.